Laura Ștefan, coordonatorul activităților anticorupție pentru Expert Forum, explică în șase puncte ce ar trebui să ne îngrijoreze în ceea ce privește ordonanța de urgență cu modificări asupra „legilor justiției”, proaspăt adoptată de Guvernul României.
1. Șefii marilor parchete – PICCJ, DNA, DIICOT – pot fi procurori sau judecători (ex-procurori) + se elimina orice condiție de vechime (pot avea, de pildă, 3 ani de magistratură) + Secția de procurori e scoasă din joc și înlocuită cu Plenul CSM (unde judecătorii sunt majoritari). Adică adio separarea carierelor, adio numim oameni care au ceva experiență de viață și au văzut chestii la timpul lor.
2. Delegarea în funcțiile mari – fusese dată la Secția de procurori, luată fiind de la PG. Acum e eliminată cu totul în speranța deloc deșartă că așa se poate bloca sistemul în condițiile în care Președintele refuză pe legalitate propunerile MJ. Ce speră MJ? Speră că va dobândi puterea absolută pe numirile astea prin această armă discretă a șantajului.
3. ICCJ nu mai are niciun cuvânt de spus cu privire la judecătorii ICCJ care fac parte din comisiile de selecție pentru noi judecători la ICCJ.
4. Secția de investigare a magistraților e scoasă din sistemul ierarhic al Ministerului Public. Discutabil constituțional în condițiile în care Ministerul Public e o structură unitară cu un singur șef – știm asta de când PNA n-a fost bun și a trebuit transformat în DNA. În plus, comisiile de concurs pentru această secție pot funcționa cu minim 3 membri – da, ați ghicit, asta înseamnă că pot fi evitați procurorii care prin lege fac parte din comisii.
5. Drăgălașenii de la inspecție – plângerile cu privire la aceeași persoană și aceleași fapte nu se mai conexează (?!), nu se mai citează MJ, Procurorul general sau Președintele ICCJ.
6. Și un cadouaș – reintroducerea promovării „pe loc” – adică tu ești la tribunal, dar iei bani de curte de apel + eliminarea probei video din mecanismul de contestare a numirilor în funcții de conducere la instanțe și parchete.