Am depus la registratura primăriei, în luna mai 2023, un proiect de HCL care să vină în sprijinul acestor familii de băcăuani prin acordarea unui sprijin financiar de 1000 de lei pentru decontarea unui procent din taxa de înscriere la o creșă privată, sau 1000 de lei pe care să îi primească bunicul sau bunica ce poate sta cu copilul pentru a ajuta părinții să meargă la serviciu cu gândul că cei mici sunt în siguranță.
Proiectul a fost adoptat de Consiliul Local prin unanimitate de voturi la sfârșitul lunii Mai și a devenit astfel hotărâre de consiliu local cu aplicabilitate pentru cetățenii cu domiciliul pe raza municipiului Bacău.
Care sunt condițiile de eligibilitate?
(1) Pot beneficia de ajutorul financiar pentru plata serviciilor educaționale prestate de o unitate de educație timpurie antepreșcolară în sistem privat, persoanele care deșfășoară o activitate remunerată și au în întreţinere copii de vârstă antepreşcolară şi care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) este părintele la care copilul locuieşte în mod statornic;
b) are calitatea de reprezentant legal al copilului şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia;
c) este persoana desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului, pe perioada absenţei părinţilor, conform prevederilor art. 104 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul financiar pentru plata serviciilor educaționale prestate de o unitate de educație timpurie antepreșcolară în sistem privat, trebuie să fie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) părinții și persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b și c, după caz, sunt cetățeni români, cetățeni străini cu drept de ședere sau apatrizi;
b) părinții și persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b și c, după caz, să aibă domiciliul stabil în municipiul Bacău cel puțin cu 12 luni anterior depunerii cererii;
c) copilul aflat în întreținere, pentru care se solicită ajutorul financiar să locuiască în fapt în municipiul Bacău;
d) copilul aflat în întreținere, pentru care se solicită ajutorul financiar, să fie înscris la o unitate de educație timpurie antepreșcolară cu sediul în municipiul Bacău, în sistem privat, care este organizată și funcționează potrivit H.G. nr. 566/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și functionare a creșelor și a altor unitaăți de educație timpurie anteprescolară;
e) copilul aflat în întreținere, pentru care se solicită ajutorul financiar, este înscris pe lista de așteptare la o creșă din sistemul public și nicio persoană dintre cele menționate la alin. (1) nu a refuzat un loc la creșele din sistemul public ori nu a retras copilul aflat în întreținere de la oricare dintre creșele din sistemul public,
pentru anul școlar curent;
f) părinții și persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a, b și c, după caz, nu au datorii față de bugetul local;
g) părinții/ persoanele prevăzute la alin. (1) lit.a ( în cazul părinților divorțați), b și c, după caz, sunt angajați cu contract individual de muncă ori în baza unui raport de serviciu, desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură sau piscicultură ori exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată.(3) Pentru a beneficia de acordarea indemnizației bunicilor destinată pentru creșterea nepotului/nepoților trebuie să fie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a) părinții la care copilul locuiește în mod statornic, să aibă domiciliul stabil pe raza municipiului Bacău;
b) bunicul se află în relații de rudenie firească sau din adopție cu nepotul/nepoții pentru care solicită indemnizația și are acordul părinților acestuia/acestora;
c) bunicul este cetățean român, cetățean străin sau apatrid;
d) bunicul are, conform legii, domiciliul în municipiul Bacău;
e) bunicul se ocupă de creșterea și îngrijirea nepotului/nepoțiilor pentru care solicită indemnizația;
f) bunicul are o stare de sănătate corespunzătoare îngrijirii nepotului/nepoților;
g) copilul aflat în întreținere este înscris pe lista de așteptare la o creșă din sistemul public și niciunul dintre părinți nu a refuzat un loc la creșele din sistemul public ori nu a retras copilul aflat în întreținere de la oricare dintre creșele din sistemul public, pentru anul școlar curent;
h) părinții/părintele la care copilul locuiește în mod statornic și bunicul beneficiar al indemnizației nu au datorii față de bugetul local;
i) părinții/părintele la care copilul locuiește în mod statornic (în cazul părinților divortați) sunt angajați cu contract individual de muncă ori în baza unui raport de serviciu, desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură sau
piscicultură ori exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată;
j) copilul nu este înscris la o creșă/grădiniță din sistemul privat.Actele necesare solicitării și atestării dreptului:
(1) Pentru plata ajutorului financiar pentru servicii educaționale prestate de o unitate de educație timpurie antepreșcolară în sistem privat:
a) Cerere tipizată, conform anexei nr. 1 la prezenta Metodologie; click aici
b) Actul de identitate al solicitantului (copie și original pentru verificarea conformității);
c) Actul de identitate al celuilalt părinte în cazul părinților căsătoriți, necăsătoriți, în situația în care aceștia conviețuiesc împreună (copie și original pentru verificarea conformității);
d) Hotărâre de divorț, dacă este cazul, care să ateste domiciliul statornic al copilului pentru care se solicită ajutorul financiar, precum și modul în care se exercită autoritatea părintească ( în copie legalizată);
e) Certificatul de naștere a copilului (copie și original pentru verificarea conformității);
f) Adeverință emisă de către o unitate de educație timpurie antepreșcolară în sistem privat cu sediul în municipiul Bacău, care să ateste faptul că minorul aflat în întreținere, pentru care se solicită ajutorul financiar, este înscris și beneficiază de serviciile acelei unități (original) precum și cuantumul taxei
lunare;
g) Contract de muncă/raport de serviciu sau orice alt document care atestă faptul că părinții/ persoanele prevăzute la alin. (1) lit.a ( în cazul părinților divorțați), b și c, după caz, desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură sau
piscicultură ori exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată ( copie și original pentru verificarea conformității).
h) Extras de cont din care să rezulte datele de identificare privind contul bancar aparținând beneficiarului (părinte/reprezentant legal/persoana desemnată de părinte pentru întreţinerea copilului);
i) Document justificativ care să ateste că unitatea de educație timpurie antepreșcolară în sistem privat, are sediul în municipiul Bacău și este organizată și funcționează potrivit legislației în vigoare;
j) Dovada înscrierii copilului aflat în întreținere pe lista de așteptare la o creșă din sistemul public și dovada faptului că niciunul dintre părinți nu a refuzat un loc la creșele din sistemul public ori nu a retras copilul aflat în întreținere de la oricare dintre creșele din sistemul public, pentru anul școlar curent;
k) Certificat fiscal care să ateste că nu înregistrează datorii la bugetul local.(2) Pentru acordarea indemnizației bunicilor destinată pentru creșterea nepotului/nepoților
a) Cerere tipizată, conform anexei nr. 2 la prezenta Metodologie;
b) Actul de identitate al bunicului, solicitant al indemnizației (copie și original pentru verificarea conformității);
c) Actele de identitate ale părinților/părintelui la care domiciliază copilul în mod statornic ( în cazul părinților divorțați) (copii și original pentru verificarea conformității);
d) Hotărâre de divorț, în cazul părinților divorțați, care să ateste domiciliul statornic al copilului pentru care se solicită ajutorul, precum și modul în care se exercită autoritatea părintească ( în copie legalizată);
e) Certificatul de naștere a copilului a copilului (copie și original pentru verificarea conformității);
f) Acte de stare civilă din care să reiasă gradul de rudenie dintre bunici și nepoți (copie și original pentru verificarea conformității);
g) Adeverință de la medicul de familie din care să reiasă faptul că bunicul este apt din punct de vedere medical pentru creșterea și îngrijirea nepotului/nepoților (original);
h) Contract de muncă/raport de serviciu sau orice alt document care atestă faptul că părinții/ părintele la care domiciliază copilul în mod statornic, după caz, desfăşoară activităţi independente, obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură sau piscicultură ori
exercită o funcţie de demnitate publică sau asimilată (copie și original pentru verificarea conformității);
i) Declarație pe proprie răspundere din partea bunicului/bunicei din care rezultă că se ocupă de creșterea și îngrijirea nepotului/nepoatei pentru care solicită indemnizația;
j) Declarație pe proprie răspundere din partea părinților/părintelui care exercită singur autoritatea părintească, dacă este cazul, din care să rezulte acordul acestora/acestuia pentru creșterea și îngrijirea de către solicitantul indemnizației (bunic/ă) a copilului pentru care se solicită îndemnizația;
k) Extras de cont din care să rezulte datele de identificare privind contul bancar aparținând beneficiarului (bunic/a);
l) Dovada înscrierii copilului aflat în întreținere pe lista de așteptare la o creșă din sistemul public și dovada faptului că niciunul dintre părinți nu a refuzat un loc la creșele din sistemul public ori nu a retras copilul aflat în întreținere de la oricare dintre creșele din sistemul public, pentru anul școlar curent;
m) Declarație pe propria răspundere din partea părinților din care să rezulte că copilul nu este înscris la o creșă/grădiniță în sistem privat;
n) Certificat fiscal pentru părinți și bunici care să ateste că nu înregistrează datorii la bugetul local;Depunerea cererii:
(1) Cererea, completată de către unul dintre părinții copilului (pentru ajutorul financiar pentru creșă) și de bunic (pentru indemnizația destinată creșterii nepoților), însoțită de actele doveditoare, se vor depune la Direcția de Asistență Socială a Municipiului Bacău (DAS) sau pe e-mail contact@dasbacau.ro.
(2) În cazul depunerii directe, la sediul DAS, actele de stare civilă (acte de identitate, certificate de naștere) vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către persoanele responsabile din cadrul instituției.
Aprobarea/respingerea cererii:
(1) Cererile și actele doveditoare vor fi analizate de persoanele responsabile cu activitatea de primire și de verificare a cererilor.
(2) Verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate se realizează de către Direcţia de Asistenţă Socială în baza:
a) documentelor depuse de solicitant;
b) adeverințelor transmise de către creșele din municipiul Bacău, către DAS, din care să rezulte că minorul pentru care se solicită ajutorul financiar, este înscris pe lista de așteptare și nicio persoană, dintre cele menționate la art. 1 alin. (1), nu a refuzat un loc la creșele din sistemul public ori nu a retras copilul aflat în
întreținere de la una dintre creșele din sistemul public, pentru anul școlar curent.
c) altor documente, în funcţie de situaţia în care se află solicitantul.
(3) După verificarea condițiilor de acordare, cererile vor fi aprobate/respinse prin decizie de director DAS. Deciziile vor fi întocmite în 3 exemplare originale, din care un exemplar va fi gestionat și arhivat împreună cu cererea, un exemplar compartiment SFCB in baza caruia se efectueaza plata DAS, iar un exemplar pentru beneficiar.
Decizia de aprobare/respingere va fi transmisă beneficiarului în termen de 10 zile de la emitere.
(4) Dreptul la ajutorul financiar se stabileşte începând cu luna următoare depunerii cererii și se acordă pe perioada anului școlar curent. Pentru anul școlar următor se depune o nouă cerere.
(5) Aprobarea sau respingerea dreptului se realizează în termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii.
Acordarea sumelor:
(1) Ajutorul financiar pentru plata serviciilor educaționale prestate de o unitate de educație timpurie antepreșcolară în sistem privat, se acordă lunar, în contul solicitantului. Acordarea ajutorului financiar este proporțională cu numărul de zile de frecvență a copilului la activitățile organizate de unitățile de învățământ antepreșcolar. În cazul familiilor cu doi sau mai mulți copii cu vârstă de până la trei ani sau care împlinesc vârsta de 3 ani în timpul anului şcolar, însă nu mai mult de împlinirea vârstei de 4 ani, cuantumul ajutorului va fi de 1000 lei, pentru fiecare copil în parte, fără a depăși cuantumul taxei lunare.
(2) Plata indemnizației bunicilor destinată pentru creșterea nepotului/ nepoților, se efectează lunar în contul titularului. În cazul îngrijirii simultane a doi sau mai mulți nepoți cu vârste de până la trei ani cuntumul indemnizației va fi de 1500 lei lunar.
Verificarea modalității de cheltuire a beneficiilor sociale în interesul superior al copilului:
(1) În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a ajutoarelor financiare și indemnizației destinată pentru creșterea nepotului/nepoților, solicitantul are obligaţia de a depune la DAS, lunar în primele 5 zile lucrătoare, a unei declarații cu privire la numărul de zile de concediu medical acordat părintelui pentru îngrijirea copilului bolnav aferentă lunii anterioare, precum și dovada achitării
taxei de școlarizare. Aceste documente vor putea fi depuse fizic sau online.
(2) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (1) conduce la încetarea dreptului.
(3) Un nou drept poate fi stabilit după depunerea unei noi cereri şi a documentelor doveditoare.
(4) În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a ajutoarelor financiare pentru plata serviciilor educaționale, DAS Bacău are obligaţia de a solicita, lunar în primele 5 zile lucrătoare, dovada numărului de zile de frecvență a copilului la activitățile organizate de unitățile de învățământ antepreșcolar privat.
Neîndeplinirea acestei obligaţii conduce la încetarea dreptului.
(5) În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a indemnizației bunicilor destinată pentru creșterea nepotului/nepoților, plata acesteia se va face doar după efectuarea lunară a anchetei sociale de verificare în teren de către inspectorii din cadrul DAS Bacău a activității bunicilor.
Încetarea acordării dreptului:
a) La împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani. În situaţia în care copilul antepreşcolar înscris în cadrul unei unități de educaţie timpurie antepreșcolară în sistem privat, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) lit. d , împlineşte vârsta de 3 ani în timpul anului şcolar, ajutorul financiar, menționat la art.1 alin. (1) și (2), se va acorda până la finalizarea anului şcolar, însă nu mai mult de împlinirea vârstei de 4 ani ;
b) decesul copilului;
c) pe perioada concediului acordat părintelui pentru îngrijirea copilului bolnav;
d) schimbarea domiciliului în altă localitate;
e) copilul este înscris la o creşă/grădiniţă organizată în sistem public;
f) nu mai sunt îndeplinite condițiile de acordare;
g) solicitantul nu a depus declarația prevăzută la art. 6 alin. (1);
h) în urma verificărilor efectuate în teren de către DAS Bacău copilul nu a fost găsit la domiciliul declarat împreună cu bunicul de cel puțin două ori consecutiv.
Recuperarea sumelor acordate necuvenit:
(1) Persoanele cărora li se face plata ajutorului financiar sunt obligate să comunice orice schimbare în situația socio-economică care poate determina încetarea sau modificarea acordării dreptului de ajutor financiar, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la apariţia acesteia.
(2) Sumele plătite necuvenit cu titlu de ajutor financiar se recuperează pe baza deciziei directorului DAS.
(3) Decizia prin care se recuperează sumele încasate necuvenit se comunică celui obligat la plată în termen de 10 zile de la emitere.
(4) În situația în care sumele plătite necuvenit cu titlu de ajutor financiar sau indemnizație nu sunt restituite de către beneficiar, acestea se recuperează în condițiile prevăzute de lege.
Dispoziții finale:
(1) Nu pot beneficia de prevederile prezentei metodologii persoanele care se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) este asistent maternal profesionist în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) copilul/copiii este/sunt în întreţinerea acestor persoane, în temeiul art. 59 lit. b) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) este asistentul personal al copilului sau beneficiază de indemnizaţia prevăzută la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) se află în perioada de concediu pentru creşterea copiilor în conformitate cu prevederile art. 2 sau 31din O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
e) nu şi-au achitat impozitele şi taxele faţă de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin în proprietate, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
f) nu se încadrează în criteriile de eligibilitate stabilite de prezenta metodologie;
g) au depus un dosar incomplet sau actele care fac obiectul dosarului nu sunt în termen de valabilitate.
(2) Ajutoarele financiare și indemnizația destinată pentru creșterea nepotului/ nepoților nu pot fi cumulate între ele și nici nu pot fi cumulate cu ajutorul financiar pentru plata serviciilor oferite de bonă acordat în condițiile Legii nr. 35/2020 sau orice alt ajutor financiar având același scop, cu excepția stimulentului de inserție prevăzut la art. 7 din OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Contestaţiile formulate împotriva modului de stabilire şi de plată a ajutorului financiar se soluţionează potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru mai multe informații, vă rog să contactați personalul Direcției de Asistență Socială Bacău.
Cu deosebit respect,
Pentru încă trei luni de zile consilier independent în Consiliul Local Bacău
Dorin Chirilescu